אחרי החרדים החדשים קבלו את "החרדים התורניים"

    ובהיות דעת התורה משולבת בדרך הארץ - נמצאים צרכי הציבור מטופלים, מניעת נשירה והפחת רוח חיים לשמירת תורה בשמחה,חינוך לבריאות הגוף, ומקצועיות בטיפול בבריאות הנפש, מניעת גירושים, ובריחה ממחלוקות ציבוריות ועוד
    מתי הורוביץ 31 Comment on אחרי החרדים החדשים קבלו את "החרדים התורניים"

    הציבור החרדי בארץ ישראל הקדיש את חייו ללימוד התורה אך התוצאות לצערנו לא הביאו לחיי תורה שמחים ושלווים. אלא למצוקות רבות בכל ענפי החיים • מתי הורוביץ במניפסט של תנועת החרדים התורניים • מיוחד

    חרדים צילום: Flash90
    ובהיות דעת התורה משולבת בדרך הארץ - נמצאים צרכי הציבור מטופלים, מניעת נשירה והפחת רוח חיים לשמירת תורה בשמחה,חינוך לבריאות הגוף, ומקצועיות בטיפול בבריאות הנפש, מניעת גירושים, ובריחה ממחלוקות ציבוריות ועוד
    22:24
    07.05.24
    אבי מימרן No Comments on "ביידן ציוני, הגישה שלו היא רק בגלל אנשיו"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הציבור החרדי בארץ ישראל הקדיש את חייו ללימוד התורה. ומשכך בנה תלמודי תורה לבנים שלומדים בהם רק תורה, וישיבות שלומדים בהם רק תורה, ובתי חינוך לבנות הגדלות להתחתן רק עם אברכים בני תורה.

    וקהילות המבוססות על לימוד תורה לאורך כל היום.

    התוצאות לצערנו לא הביאו לחיי תורה שמחים ושלווים. אלא למצוקות רבות בכל ענפי החיים.

    הבעיות

    ברמה הציבורית – נמצא שצורה זו של לימוד התורה הביאה לפיצולים ופערים עמוקים בין בתי המדרש השונים, עד כדי חוסר יכולת לחיות זה עם זה בשלום.

    ומתוך שמנהיגי הציבור עוסקים אך ורק בלימוד תורה, אנו מוצאים שצרכי ציבור רבים עזובים ומוזנחים באין טיפול. הטיפול בנשירה ועזיבת הדת, החינוך לבריאות הגוף, מקצועיות הטיפול בבריאות הנפש, גירושים ועוד.

    ברמה הפרטית, בן הציבור החרדי עשוי להיתקל בבעיות הייחודיות לו:

    • קבלתו למוסד החינוך מותנית במוצא והגזע.
    • מחנכיו חסרי הכשרה חינוכית.
    • מוסד החינוך מתקיים בעוני – ואינו מסוגל לספק מערך חינוכי מלא וראוי לשמו.
    • באם הילד מתקשה ללמוד יום שלם  – הוא ינשור ממוסדות החינוך.
    • ובעת בגרותו – אין לו ולהוריו את הנדרש בכדי להתחתן בכבוד.
    • לאחר הנישואים – אין לו מקור פרנסה,
    • ועם לידת הילדים מירב הסיכויים הם נפילה לבור של עוני מחפיר.

    והילדים? חוזר חלילה – קבלתם למוסד החינוך מותנית במוצא וגזע, וכו'.

    הפיתרון

    עצירת הגלגל, מותנית איפה בשינוי תפיסה ויכולת שילוב תורה עם דרך ארץ.

    תורה – המרבה שלום בעולם,  "דרך ארץ"  – במובן של הנהגה מדינית מבחינת "דרך ארץ קדמה לתורה", ו"דרך ארץ" – במובן של פרנסה מבחינת "יפה תורה עם דרך ארץ שיגיעת שניהם משכחת עוון".

    ורבים הם המבקשים לשוב ולהתאחד סביב דגל זה, של חיי תורה עם דרך ארץ.

    ואין התאגדות זו נובעת מחמת מנהגים משותפים – משום שאין מנהגיהם משותפים. ולא מטעמי עדה ומוצא – משום שאין להם מוצא משותף, כי אם בדורות רחוקים. ולא מטעמי דרך ייחודית בעבודת ה' – משום שאין להם דרך ייחודית משותפת בעבודת ה'.

    מבקשים הם להתאחד משום תורתם המשותפת, ומשום צורת החשיבה המשותפת המבקשת ליצור חיים תורניים עם דרך ארץ, למרות השוני במוצא ובמנהגים, ולמרות חילוקי הדעות בפרטי קיום המצוות.

    ומשכך, התאגדות הציבור כוללת אנשים משלושת הזרמים המרכזיים: מן הליטאים, מן ספרדים ומן החסידים.

    כאשר המכנה היחיד המשותף ביניהם היא התורניות. ועל כן אנו קוראים את שמנו: "החרדים-התורניים".

    העקרונות

    • תורה
      התורה נמצאת במרכז החיים, ועיקר חינוך האדם הוא לחיות חיי תורה ומצוות מלאים ושמחים.
    • דרך ארץ קדמה לתורה
      לימוד התורה נעשה מתוך התבוננות והיכרות עם דרך הארץ, העולם, ברואיו, דעותיו ומדעיו.
      וחיי התורה מתקיימים מתוך הכרה בדרך הארץ – קיום מדינה ומוסדותיה. מיסים, צבא, נהלים ותקנים, והשכלה גבוהה.
    • יפה תורה עם דרך ארץ
      לימוד התורה נעשה לצד לימוד מקצוע מפרנס, וכן להיפך, חיי העבודה מתקיימים לצד קביעת עיתים ללימוד תורה.

    ומתוך כך מהלך גדילתו של ילד חרדי-תורני הינו כדלהלן:

    • קבלתו למוסד חינוך אינה מותנית במוצא והגזע – משום האחדות התורנית.
    • ומחנכיו מקבלים את משרתם אך ורק לאחר הכשרה חינוכית.
    • ומוסד החינוך אינו מתקיים בעוני – משום שאין תקצובו חסר.
    • ואם הילד מתקשה ללמוד תורה רוב היום – אזי הוא יכול לעבור למוסד המשלב יותר דרך ארץ.
    • ובעת בגרותו – הוא יכול להינשא בכבוד.
    • ולאחר נישואיו יש לו מקור פרנסה,
    • ועם לידת הילדים – הרי מתקיים בו מאמר הכתוב: יְגִיעַ כַּפֶּיךָ כִּי תֹאכֵל אַשְׁרֶיךָ וְטוֹב לָךְ. אֶשְׁתְּךָ כְּגֶפֶן פֹּרִיָּה בְּיַרְכְּתֵי בֵיתֶךָ בָּנֶיךָ כִּשְׁתִלֵי זֵיתִים סָבִיב לְשֻׁלְחָנֶךָ. הִנֵּה כִי כֵן יְבֹרַךְ גָּבֶר יְרֵא ה' .יְבָרֶכְךָ ה' מִצִּיּוֹן וּרְאֵה בְּטוּב יְרוּשָׁלָ‍ִם כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ. וּרְאֵה בָנִים לְבָנֶיךָ שָׁלוֹם עַל יִשְׂרָאֵל.

    ובהיות דעת התורה משולבת בדרך הארץ – נמצאים צרכי הציבור מטופלים, מניעת נשירה והפחת רוח חיים לשמירת תורה בשמחה,חינוך לבריאות הגוף, ומקצועיות בטיפול בבריאות הנפש, מניעת גירושים, ובריחה ממחלוקות ציבוריות ועוד.

    ואמנם אין חיי תורה עם דרך ארץ חפים מבעיות ציבוריות ופרטיות. אך כיצד שם שמים מתאהב על הבריות?

    על ידי זה שקורא ושונה ומשמש תלמידי חכמים, ולצד זאת הוא משלב משא ומתן בנחת עם הבריות, מה הבריות אומרות עליו, הבריות שלא למדו תורה: "אשרי אביו שלמדו תורה אשרי רבו שלמדו תורה אוי להם לבריות שלא למדו תורה פלוני שלמדו תורה ראו כמה נאים דרכיו כמה מתוקנים מעשיו עליו הכתוב אומר: ויאמר לי עבדי אתה, ישראל אשר בך אתפאר".



    31 תגובות

    מיין תגובות
    1. 31

      מי זה המשוגע הזה
      מה הוא חושב שהוא איזה הוגה דעות מורם מעם כמו התמהוני הרצל?
      לא מתאים לנחיתי הזה לחיות כחרדי
      שילך לחיות כדתי לאומי, מה הוא רוצה מהחיים שלנו?
      למה הוא מנסה לזייף את המושג חרדי?
      הוא מדבר על תחלואים בחינוך החרדי (פרי דמיונו הפרוע)? המתכונת שהוא מציע זה ממ"ד
      בבקשה שילך וישווה! צא וראה את תחלואי הממ"ד התורני!

    2. 30

      הציבור החרדי החליט להצהיר שהוא עובד כמה שעות ביום ומשלב דרך ארץ עם תורה , התוצאות:

      התוצאות לצערנו לא הביאו לחיי תורה שמחים ושלווים. אלא למצוקות רבות בכל ענפי החיים.

      הבעיות: א) אין מי שיודע ללמוד סוגיית גמרא כצורתה
      ב) אין מספיק תלמידי חכמים אמיתיים שיכולים להנחיל את התורה לדור הבא
      ג) אין הקרבה אמיתית לתורה , התמדה, יראת שמיים שקיעות בלימוד וכו' וכו'
      ד) אין מי שיודע נשים נזיקין בע"פ, שלא לדבר על כל הש"ס והתנ"ך(הס מלהזכיר…)
      ה) העבודה כמה שעות לא מספיקה , אז עובדים יום שלם ושוכחים מהתורה לגמרי.
      ו) גם אלו שמרוויחים טוב – לא גומרים את החודש… וחושבים מדוע לא נשארתי בכולל.
      ז) התברר שכל הבעיות האחרות של ספרדים אשכנזים וכו', נשירה וכו' לא נפתרו, כי לא היה קשר בין הדברים

      בקיצור, מי שמחליט להקריב את כל חייו לעבודת ה' – מצוה גדולה וזכות עצומה לו, ובל נייחס אליו את בעיות הדור,
      ומי שחשקה נפשו להשתדל למחייתו, הזכות בידו, ובכך לא בהכרח יפתור את כל הבעיות הרוחניות והגשמיות של הדור, בקושי את של עצמו.
      (עצם הבעיות שהזכרת -מתי הורביץ- ראויות לטיפול יסודי השאלה היא אם בזו הדרך שהצעת)

    3. 29

      ברוך שובך תנועת טוב/פא"י הותיקה. אין חדש תחת השמש.
      אני חושב שדגל התורה של 4 השנים האחרונות ג"כ יכולה להתכנס תחת דגלו של אדון הורביץ

    4. 28

      נהדר!
      ועכשיו נמנה את מתי הורביץ לנשיא מועצת חכמי וגדולי התורה…
      עם כזה חשיבה מעמיקה וראיה מפוכחת של המציאות , בניגוד גמור לאלו שהיום ב'מועצות' שהם רק תקועים בד"א של תורה, ראוי לפזר את המועצות למנות אותו.

      כמובן הדברים נכתבו בציניות גמורה! ומה שלא ציני עוד הוכחה שדעת בעלי בתים הפוכה מדעת תורה,
      ואולי – בדברים אלו יש ההוכחה הברורה למה הדרך המוצעת תביא אותנו לאבדון.

    5. 27

      איכס. כתבה מעגילה!

    6. 25

      אתה לא הראשון שאמר את זה
      המסכילים ג"כ טענו כך ודי למבין…
      אנו הולכים בעוז ובגאון לנר רבותינו ולא נשנה מאום מדרכינו

    7. 24

      היום זה מסוכן כי יש פייתויים אינספור. אבל בעיקרון חכמי ספרד בכל הדורות שילבו ספרות שירה מדע פילוסופיה אסטרולוגיה רפואה יחד עם תורה אין זה דבר חדש. בצרפת ואח"כ באשכנז היה בעיקר תורה אבל עבדו ועסקו בסחר ר"ת היה סוחר יין , ולדעתי היום לשלב צריך זהירות זה לא פשוט וודאי שלא צבא אלא לאלה שנושרים ממילא

      1. התגובה הנכונה ביותר לדעתי מתונה וחושבת

      2. אתה מעלה נקודה שעולה כל הזמן עם זה שגדולי ישראל בעבר עבדו,
        א. עיי' רמב"ם בפי' המשניות על אבות במשנה 'שנא את הרבנות' שהוא מאריך שאין להתפרנס מההספקות שהיו נותנים ללומדי התורה, אבל בתחילת דבריו תראה שכך היה הדרך בשמנו וכל גדולי עולם נהגו כך, ואף הרמב"ם כותב למרות שרוב גדולי עולם ואולי כולם חולקים עליו…
        כמו"כ עיי' בכסף משנה בהלכות ת"ת (לא זוכר כעת בדיוק היכן) שמיישב את כל ראיות הרמב"ם בפי' המשניות ודוחה אותם.
        אבל עיקר דבריו הם בסוף הדברים שאף אם כדברי הרמב"ם הסיבה שנהגו כך (גם בזמן הב"י) משום שעת לעשות לה' הפרו תורתך ואם לא יקבלו ת"ח את ההספקות אלא ילכו לעבוד תורה תהיה מונחת בקרן זווית עיי"ש כ"ש בזמננו שאף אם נכון שגדולי עולם שידעו בעצמם שיכולים הם לשני הדברים נהגו בשילוב הדברים אבל בזמן שאי אפשר את שני הדברים והאדם מסוגל ללמוד תורה מתוך הסתפקות במועט (מההספקות שהוא מקבל) זוהי הדרך הראויה .

    8. 23

      לא ראוי לתגובה, אבל בכל אופן כאלה טיפשים כבר היו בעם ישראל מימי קרח ועדתו, וד"ל.
      מי שרוצה לעבוד, בכבוד!- לא זכית לשבת ללמוד אולי הבן שלך יזכה, אבל לעשות מזה 'דרך' זה עגום מאד וראוי לרחמנות על אותם ה'מסכנים' ש'התאמללו' ומחפשים אלטרנטיבה.

    9. 22

      איך אתם לא מתביישים לכתוב דברי כפירה כאלו, 'ומתוך שמנהיגי הציבור עסוקים בלימוד התורה '…
      זה ממש בכלל האומר מאי אהני לן רבנן שמבואר במסכת סנהדרין שאין להם חלק לעוה"ב!!!!!
      חזרו בכם לאלתר!!!

      1. באותה גמרא מבואר גם שכל האומר אין לו אלא תורה – אף תורה אין לו, שאם אינו בעשיה אינו בלמידה. (יבמות קט)

        1. עיי' רש"י שם שהכוונה שאין לו אלא תורה ואינו מקיים……

    10. 21

      אני נמצא באתר חרדי? אני לא בטוח בכלל

    11. 20

      זה לא עובד כל הנסיונות לחינוך מחדש של החרדים, זה גם לא יעבוד, הציבור החרדי יגדל במשך השנים למאות אלפים וכך באופן טבעי יהיו הרבה יותר עובדים, הרבה יותר למדנים והרבה יותר אנשי חינוך מקצועים, הרבה יותר מוסדות שאינם מפלים, וכשיש מהרבה הכל, אף אחד לא מרגיש חריג, ועדיין הציבור החרדי ישאר כמו שהוא רק יותר מפותח קצת בלי חינוך מחדש,

    12. 19

      באדיבות ויקיפדיה,
      תנועת ההשכלה!!! ממש אחד אל אחד ממה שמנסים להחדיר לנו,
      המניע העיקרי של התנועה היה השאיפה למודרניזציה של הציבור היהודי ברוח עקרונות הליברליזם והרציונליזם כפי שרווחו במחשבת המאה ה-18 וה-19. חבריה כיוונו להפיץ את ערכי התרבות האירופאית בקרב הציבור, ללמד אותו את לשון המדינה ולכוון להשתלבותו בחברה. הם התנגדו לסתגרנות היהודים ופעלו בין היתר לזניחת הלבוש המסורתי ולאימוץ ההופעה המקובלת, הטיפו לנאמנות למולדת ולשלטונות הריכוזיים החדשים ופעלו להחלשת כוחם של מוסדות הקהילה הישנים, אותם תפשו כשריד לאפליה של ימי הביניים. הם ביקרו תופעות חברתיות כעיסוק בלעדי בתלמוד, נישואי בוסר (זכרונות מרים מחתונות שנערכו מעט לאחר גיל בר-מצווה הם תמה שכיחה בספרות ההשכלה), השימוש בחרם להשלטת מרות הקהילה ועוד. במישור הכלכלי, ביקשו להפוך את היהודים ליצרניים ומועילים במשק המתארגן-מחדש של המדינות בהן חיו. בהשלמה לכך, שדה מרכזי למאמצי המשכילים היה רפורמה חינוכית. למן ייסוד "חברת חינוך נערים" ('פרייאשולע') בברלין ב-1778, המוסד הראשון ביהדות אשכנז שנכללו בו לימודי חול ולא רק קודש, עבור בקריאתו של נפתלי הרץ וייזל לאימוץ מודל דומה לכל במנשר 'דברי שלום ואמת' ב-1782 ועוד, עשו מצדדי ההשכלה להנחלת הוראה מודרנית בקרב היהודים. במזרח אירופה הם ייסדו את החדר המתוקן ומכונים להכשרת רבנים. אחיזה בתוכנית פעולה מעין זו וחתירה ליישמה – למרות שבגלגוליה השונים של ההשכלה היא לבשה ופשטה צורות רבות, בהתאם לתנאים המשתנים – הייתה התבחין שהבדיל בין מתעניינים סתם בדקדוק עברי ומדעים, שנפוצו במאה ה-18 ושקיומם היה רציף עם מגמה שלא חדלה במשך המאות, לבין ראשוני המשכילים ממש שהתגבשו כחוג בפרוסיה בשנות ה-70 וה-80 שלה. ייחודם היה בכך שקראו תיגר על ההנהגה הרבנית וראו עצמם אליטה מתחרה, ובפועלם הניחו את היסוד למרבית התנועות המודרניות בקרב היהודים.

    13. 18

      שיטת "תורה עם דרך ארץ" התאימה אך ורק למקומו ולתקופתו של הרב הירש. היא הייתה תרופה למחלת ההשכלה של יהודי גרמניה וא"א להעבירה למקום אחר או לזמן אחר אלא עם רשות והוראה מפורשים של גדולי ישראל.
      וכמו שאמר הרב מבריסק: ""סתירת זקנים בנין"-"אולי לא ישרה הייתה שיטת תורה עם דרך ארץ בגרמניה, אך זקן הדור שם קבעה ונתיישרה! אולי ישרה הייתה שיטה זו ברוסיה, אך גדולי הדור שללוה- ממילא נתעקמה!"
      אולי שיטה זו ישרה היא לדורינו, אך לא כותב השורות מוסמך להחליט על כך. בשביל זה יש לנו את גדולי הדור שמעורים היטב היטב בציבור, יודעים טוב מכולנו איך יש לפתור את בעיות הדור.

    14. 17

      א. לגבי פרנסה. הגאון הקדוש ה"קהלות יעקב" זצ"ל אמר פעם לאברך שרצה לעזוב בגלל קשיי פרנסה "אני לא מבטיח לך שאם תישאר בכולל תהיה עשיר, אך אני כן מבטיח לך שלא יהיה לך פחות בגלל שאתה לומד בכולל". ואני יכול להעיד על כך מבני משפחתי, חלקם אברכי כולל וחלקם עסוקים לפרנסתם (וקובעים עתים לתורה), ואם נדבר על כסף נטו, בלי להתייחס לאושר הממלא את חייו של אברך, בסופו של יום כולם מחתנים את ילדיהם ב"ה, כן, כולם עם עול כספי לא קל, כשמטבע הדברים משפחות האברכים מוציאים פחות ומתחייבים פחות.
      ב. לגבי הכשרת המלמדים. אכן, צריכים הכשרה, כמו בכל תחום. וגם הורים לילדים צריכים הכשרה. (סור מרע ועשה טוב. כדי למזער את הנזק שהם עלולים לעשות ואדרבה להכשירם כמחנכים אקטיביים לדור הצעיר) ובזמנו הגאון ר' אהרון קוטלר זצ"ל נתן הכשרה (חלקית) בנושאים שונים למורי החינוך העצמאי (כגון בדרך הוראת התנ"ך ועוד) והגאון ר' שלמה וולבה זצ"ל מסר שיעורי הדרכה בחינוך. אך השאלה הגדולה מי בדורנו יכשיר את המורים? האם הפדגוגים של משרד החינוך שכל שני וחמישי מוציאים מחקר שונה בתחום? אם היה אפשר שרבנים מוסמכים כמו הגר"י זילברשטיין או רבי זאב כהן יכשירו זה היה הטוב ביותר.

    15. 16

      מתי כותבי האתר יבינו שהקוראים הם חרדים נורמליים?!
      לא רואים שכל כתבה לא ראויה מעוררת זעם?
      תתאימו את עצמכם לקהל קוראיכם, בקשה!

    16. 15

      אשרינו שמחתי לקרוא את דברי המגיבים כל בר דעת יודע שגם אם מישהו נאלץ לשרוף את ימיו בעבודה זה עדין לא נהיה חשוב זה אילוץ ותו לא נעבאך הבן אדם גורף ביבין ובטוח שהוא הכי חשוב
      אי אפשר לעולם בלא בסם ובלא בורסקי אשרי מי שאומנותו בסם ואוי לו מי שאומנותו בורסקי אז מה אם תחליט שהבורסקי עדיף?
      תניא רבי נהוראי אומר מניח אני כל אומנות שבעולם ואיני מלמד את בני אלא תורה שכל אומנות שבעולם אין עומדת לו אלא בימי ילדותו אבל בימי זקנותו הרי הוא מוטל ברעב אבל תורה אינה כן עומדת לו לאדם בעת ילדותו ונותנת לו אחרית ותקוה בעת זקנותו בעת ילדותו מהו אומר (ישעיהו מ) וקוי ה' יחליפו כח יעלו אבר כנשרים בזקנותו מהו אומר (תהילים צב) עוד ינובון בשיבה דשנים ורעננים יהיו:

    17. 14

      להנהלת אתר קול חי- למה שלא תורידו את הכתבה המבישה הזאת?? או לחילופין תביאו את תגובתו המורחבת של הרב נויגרשל, הוא יפרק את דבריו אחד לאחד..

    18. 13

      דברי הבל ורעות רוח מתי השקרן זה הרי בדיוק השיטה של הדלי"ם (וריקים) על מי אתה מנסה לעבוד הרי כל מה שמנית הדלי"ם סובלים חוץ אולי ממוסדות מפוארים יש שם גזענות ואפליה האם שכחת את הפרויקט של אמונה בקרית גת הם באמת מנסים להסתיר זאת אבל צץ ולגבי נשירה כמה דתל"שים יש היינו דתי לשעבר יש בציבור הדל"י

    19. 12

      התגובות כאן מצחיקות אותי. אתם קוראים לעצמכם חרדים שלאורה אין בעולמכם אלא תורה אבל מבטלים תורה בשביל להגיב על מאמר שנכתב באינטרנט שנאסר ע"י גדולי הדור, נו באמת, הצביעות במיטבה. תהיו ישרים עם עצמכם ותודו שאין כמעט יום שבו לא מגיע לבית הכנסת איזה"מסכן" שצריך לעזור לו. תראו היכן אנשים גרים, איזה חובות צברו, ומה קורה בבן אדם לחברו בחברה. מנסים להיות כמו רבי שמעון ובסוף אפילו רבי ישמעאל אתם לא….

      1. תראה שאפי' לא סלטה ושמנה , אלא אנשים שנכנעים ליצה"ר בכך אבל מבינים שהשיטה היא הרסנית,
        ב. לגבי 'מסכן' – איך לא חשבתי על זה קודם, הרי אצל אלו שלמדו ליבה אין עניים ואין מסכנים… הרי לבית כנסת שלהם לא באים…..

      2. אני אישה חרדית בעלת אינטרנט מסונן של נתיב המאושר ע"י הרבנים. אחת התגובות למטה היא שלי, ואני לא חושבת שאני נכללת בהגדרה של מבטלת זמן ומגיבה באינטרנט ללא אישור.
        אני מקווה ומאמינה שרוב המגיבים כאן הם בעלי אינטרנט מסונן, אחרת למה שיטרחו להסתכל באתר קול חי? חסרים אתרי חדשות מעניינים ועדכניים יותר?

    20. 11

      אל תמציא בעיות בחברה שלנו – לך וחפש לך חברה שמתאימה לך! אתה צריך כסף, כיף, פלוראליזם, מתירנות, ליב"ה – הכל נמצא אצל קבוצות אחרות. חפש אותם ותמצא. רק אל תשכח להגיד ביי ביי לכיפה ולציצית ואל תתפלא כשבנך יתן לך סתירת לחי כמו שצריך.

      מי שנתן לך להעלות את המאמר הזה באתר חרדי (כשיש לנו כבר הארץ, ynet, וגלי צה"ל והאתרים המתחזים כחרדים) פיספס ובגדול.

      אבל המגעיל ביותר זה שיש לך רשימה של פתרונות. אתה תלמד אותנו איך לנהל את אורח חיינו? מי ביקש זאת מידכם רמוס חצריי? לך מפה וחפש דת שמתאימה לחלומות המכוערים שלך. לך.. לך..

    21. 10

      אבל השמחה. השמחה היהורית היא מנת חלקם של תופסי התורה. מי שחווה עונג של לימוד תורה. מי שחווה עונג של התמדה בלימוד מתוך קדושה, לא יעלה על הדעת נטישה שכזו. אלא בהוראת רבותינו. עולם התורה מחזיק מעמד למרות מספר סיפורים כואבים.( שאגב יש גם בין היוצאים…).
      אני שחסמתי את האינטרנט בפני ערוצים אחרים כולל הדתיים. נדהמתי כי גם קול חי נכנס לרשת הגולשים הפשרניים ונלכד בה. חבל.